Miniatury Jazzowe – otwarcie wystawy fotografii Michała Piotrowskiego AFRP

W środę 4.03.2020 r., w Domu Bochniaków otwarta została wystawa prac artysty fotografika, Michała Piotrowskiego AFRP.
Dom Bochniaków wypełnił się entuzjastami fotografii oraz czynnymi fotografikami, zajmującymi się tą sztuką amatorsko, jak również profesjonalnie.

Autor zabrał uczestników w cudowną podróż w czasie po historii fotografii, pokazując techniki fotograficzne od popularnej dziś „cyfrówki” przez aparaty pozytywowe, kliszowe do pierwszych aparatów typu „camera obscura”. Od skomplikowanej współczesnej lampy błyskowej po „magnezję”, rozświetlającą XIX- wieczny plan zdjęciowy, wypełniający go nie tylko światłem ale i oparami palącej się „magnezji”.

Historia fotografii i fotografowanie w wykonaniu Michała Piotrowskiego to nie tylko słowo. Autor pozwolił zebranym dotykać swojej kolekcji w pełni sprawnych aparatów fotograficznych. Można było nie tylko zobaczyć, ale również potrzymać w rękach eksponaty, ba! Nawet można było robić nimi zdjęcia, z której to okazji autor skorzystał, wyznaczając „fotografów”, dokumentujących spotkanie jego cyfrowymi eksponatami.

Wraz ze zmieniającymi się technikami fotograficznymi, zmienia się również ubiór fotografów, wykonujących swoją profesję. Mogliśmy to podziwiać, obserwując zmianę nie tylko anturażu, ale również ubioru samego artysty. Prześledziliśmy znów drogę od luźnego stroju współczesnego reportera po klasyczny ubiór fotografa we fraku i cylindrze.

Szczególne miejsce w przekazie autora zajęła technika, w której wykonano eksponaty wystawy. Wyjątkowe miejsca, gdzie powstały fotogramy, atmosfera Baszta Jazz Festiwal zadecydowały o wyborze techniki prezentacji tzw. ambrotypii. Sam artysta tak przedstawił jej tematykę:

Baszta Jazz Festiwal, to miejsce, gdzie wszystko się zaczęło. Gdzie jazz dotknąłem aparatem. Zauroczony muzyką i klimatem wiedziałem, że kiedyś powstanie z tych zdjęć wystawa.

To, co Państwo mogą zobaczyć, jest zaledwie ułamkiem zdjęć, które zrobiłem podczas koncertów. Wszystkie one są hybrydowymi fotografiami wykonanymi w technice ambrotypii (odmiana mokrej płyty kolodionowej).

Miniaturowe rozmiary i technika sięgająca XIX wieku, według mnie, najlepiej oddają niezwykły klimat tego festiwalu”.

Na wystawę składa się 30 plansz, na których umieszczone zostały hybrydowe fotografie w technice ambrotypii. Jest to technika pozytywowa stosowana od 1851 roku. Technika ta pozwala na uzyskanie jednego unikatowego (bez możliwości wykonania odbitek) obrazu. Opiera się ona na technice mokrej płyty kolodionowej. Negatyw uzyskany w technice mokrej płyty jest specjalnie lekko naświetlony, następnie umieszczany na czarnym podkładzie, przez co uzyskuje on wygląd pozytywu. Obrazy tego typu były często kolorowane. Technika ta wymaga długiego czasu naświetlania obrazu, dlatego eksponaty wykonano techniką hybrydową – mokra płyta kolodionowa została wykonana na podstawie wcześniej wykonanych zdjęć zwykłym aparatem fotograficznym. Trudno jest zatrzymać w takim kadrze dynamicznie poruszających się muzyków jazzowych. Całość jednak daje efekt niezwykły, zwłaszcza, że znajdziemy na tych kadrach najznamienitszych muzyków jazzowych, uczestników Baszta Jazz Festiwal.

Na zakończenie naszej podróży po historii fotografii i fotografowania wszyscy jej uczestnicy pozowali do wspólnego zdjęcia a sala rozświetlona została palącą się „magnezją”.

Fot. Patryk Salamon

Michał Piotrowski – artysta fotografik Rzeczypospolitej Polskiej jest absolwentem fotografii UMCS w Lublinie. Członek Fotoklubu RP, Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Nowym Sączu, Krynickiego Towarzystwa Fotograficznego.

Jest autorem kilkudziesięciu wystaw indywidualnych w kraju i zagranicą. Szczególnie zafascynowała go fotografia socjologiczna – człowiek i jego pasje. Sam jest pasjonatem starych technik fotograficznych. Jego prace można oglądać i kupić na stronie internetowej: fotna.dlm.pl.

Na tym jednak nie koniec. Wspólny wieczór uświetnił występ Kwartetu Saksonowego Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Bochni w składzie: Justyna Nowak, Dawid Nowak, Jakub Pietrzak, Paweł Burzyński. Program przygotował Józef Janta. Znalazły się w nim przykłady muzyki filmowej oraz standardy jazzowe. Tak jak w przypadku fotografii, pan Józef Janta porwał nas w muzyczną podróż w czasie, przybliżając historyczne okoliczności powstania i ewolucję muzyki jazzowej, jej harmonię i koloryt.

Wystawa była dostępna w Domu Bochniaków. Obecnie niestety zwiedzanie jej nie jest możliwe ze względu na ogłoszenie stanu zagrożenia epidemiologicznego. Mamy nadzieję, że po ustąpieniu zagrożenia będziemy mogli Państwu udostępnić eksponaty wystawy, a kto wie, może będziemy mogli zorganizować huczny jej finisaż.